ROGER

Mădălina Chitez a prezentat lucrarea (redactată împreună cu Claudia Doroholschi) „Către un corpus bilingv și comparabil de texte aparținând scrierii academice: primii pași în ROGER” la conferința internațională Languages for Specific Purposes in Higher Education– Current Trends, Approaches and Issues (Limbajele specializate în învățământul superior – Tendințe, abordări și probleme actuale), desfășurată la Brno, Cehia, în luna noiembrie 2017

Lucrarea prezentată de Mădălina Chitez la conferința Languages for Specific Purposes in Higher Education– Current Trends, Approaches and Issues (Limbajele specializate în învățământul superior – Tendințe, abordări și probleme actuale), desfășurată la Brno, Cehia, între 9-10 noiembrie 2017, și-a propus diseminarea rezultatelor cercetării aflate în curs de desfășurare și a noutăților privind proiectul ROGER:

Detalii cu privire la conferință

Rezumat prezentare:

Cercetarea de corpus asupra genurilor scrierii academice oferă o perspectivă asupra profilurilor retorice generale, asupra structurii și funcțiilor pe care le îndeplinesc genurile academice în cadrul disciplinelor vizate.
Proiectul ROGER propune o abordare mixtă, în care studiul genului academic se combină cu analize interlingvistice efectuate pe baza unui corpus. Includerea limbii materne a studenților în analizele contrastive va deschide căi noi de explorat în cercetarea de acest tip. Totodată, examinarea genurilor academice din perspectiva apropierii lor de standardele internaționale, mai exact a scrierii academice în limba engleză, față de elementele retorice tipice limbii materne, poate conduce la conturarea unei perspective mai clare asupra provocărilor cu care se confruntă studenții români când parcurg sau produc texte academice atât în limba lor nativă, cât și în limba engleză.
Ca primă etapă a proiectului, se va concepe, testa și aplica la nivel național o anchetă asupra genurilor academice. Rezultatele acestei prime etape a cercetării vor fi folosite pentru a cartografia genurile academice redactate în limba engleză și în limba română la universități din România. Chestionarul va sta și la baza compilării corpusului ROGER (corpus ROmân de GEnuRi academice), care va include tipuri de texte scrise de studenți română în limba română și în limba engleză. În final, rezultatele cercetării vor fi integrate în strategii educaționale care vor îmbunătăți competențele redacționale ale studenților.

În prelegerea noastră, vom prezenta pe scurt noul nostru proiect, bazele teoretice ale acestuia (genul academic în diferite contexte academice, analiza genului în baza corpusului) și vom reflecta asupra utilizării chestionarelor în sfera genurilor academice.

Impresii:

  • O prelegere foarte interesantă despre elemente fundamentale ce țin de LSP (limbajele specializate) și de modul în care acest domeniu se intersectează cu ESP (limba engleză pentru scopuri specifice) și cu EAW (scrierea academică în limba engleză), susținută de David Tual de la Universitatea din Cambridge.
  • Posibilitatea de a întâlni experți – atât în domeniul predării, cât și în cel al cercetării
  • Am fost plăcut surprinse de cantitatea și calitatea prelegerilor din sfera lingvisticii de corpus (precum cea a lui James Wilson, de la Universitatea din Leeds, UK: Construirea și folosirea corpusurilor academice pentru a îmbunătăți abilitățile de scriere academică ale studenților).

Campusul Universității Tehnice din Brno arată extraordinar, iar organizarea conferinței a fost excepțională (adăugăm câteva fotografii, mai jos).